Schoonheidsideaal: activiteiten


Bij het maken van een collage staan de leerlingen stil bij de stereotypes die te zien zijn in artikels en reclameadvertenties van allerlei populaire tijdschriften.

Een eenvoudige opdracht vormt de basis voor een gesprek in de klasgroep.

In deze oefening staan de leerlingen stil bij de stereotypes die gebruikt worden in artikels en reclameadvertenties van allerlei populaire tijdschriften.

Een eenvoudige opdracht vormt de basis voor een gesprek in de klasgroep.

Een klassiek stellingenspel rond een aantal feiten en fabels over het schoonheidsideaal en de media.

Een stellingenspel is  een manier om de leerlingen standpunten te laten uitwisselen om zo tot een gezamenlijk beeld over een onderwerp te komen.

 

Deze oefening laat het niet bij woorden, maar daagt de leerlingen uit tot sociale actie. Ze gaan actief allerlei zaken ondernemen om andere leerlingen te sensibiliseren rond de dwingende norm van het slankheidsideaal.

“De meeste jongeren spelen niet meer met poppen zoals Barbie en Ken. Ze zijn ook de popsterren waar ze op de lagere school fan van waren wellicht ontgroeid. Maar het is toch interessant om terug te gaan naar hun kinderjaren en te zien wat zij vinden van de beelden waar ze toen mee werden geconfronteerd.”

Deze activiteit wil het gesprek op gang brengen over de invloed van het spelen met de poppen van Ken en Barbie.

In deze activiteit gaat het om het bewust worden van het eigen lichamelijk voorkomen, met zijn kwaliteiten en beperkingen.

Door het gesprek achteraf kan blijken hoezeer het eigen lichaamsbeeld een 'vertekend beeld' is en hoe sterk het bepaald wordt door schoonheidsidealen.

Mode-idealen veranderen niet alleen door de eeuwen heen, maar ook de laatste 10-tallen jaren zijn de ideeën over wat mooi en hip is voortdurend veranderd.

Door leerlingen daarvan bewust te maken, leren zijn misschien de relativiteit inzien van mode-idealen.

Met een aantal kritische krantenartikels proberen we leerlingen bewust te maken van het impact van het  photoshoppen van modellen op de catwalk.

Deze potlood- en papieroefening wil de leerlingen laten nadenken over het mechanisme van self fulfilling prophecies. Ze leren de verschillende aspecten  herkennen in concrete situaties. Dit kan hen helpen om het mechanisme in hun eigen leefwereld te herkennen.

In deze activiteit kunnen (ASO)-leerlingen, al dan niet begeleid door lln. uit de richting schoonheidszorg, hun eigen fysieke sterktes in kaart brengen in een basissessie make-up.

In 1 lesblok van 2 uur werken de leerlingen zelfstandig aan een make-upadvieskaart,  een ‘persoonlijke handleiding’ hoe ze er op hun best kunnen uitzien.

Deze lessenbundel, ontworpen door studenten schoonheidszorg, helpt leerlingen hun fysieke kwaliteiten te versterken via gericht make-upadvies.