Opwarmer: Op de schoot

Deze vrolijke' opwarmer' is een goede start voor activiteiten rond zelfbeeld.

De klas wordt op een speelse manier ingeleid in het thema 'zelfbeeld'.
Het spelelement kan voor een positieve sfeer zorgen en door het fysiek contact krijgen de deelnemers al wat vertrouwen in elkaar.

Groepsindeling: 
1 groep
Motivering: 

Deze opwarmer past goed bij een activiteit rond zelfbeeld.

Op een speelse manier wordt de klas betrokken op het onderwerp. Daarnaast krijg je wellicht een grotere samenhang in de klas.

Verloop: 

De deelnemers zitten op een stoel in een cirkel .
De leerkracht stelt vragen. De vragen hebben allemaal te maken met het thema zelfbeeld.

Als het antwoord op de gestelde vragen 'ja' is, dan mag de deelnemer een plaats opschuiven naar links.
Omdat de antwoorden van de individuele deelnemers verschillen, komen ze bij elkaar op de schoot terecht.

Vragen: 

  • Ik heb blauwe ogen
  • Ik ga graag winkelen
  • Ik heb al ooit geprobeerd om te vermageren
  • Ik gebruik schmink/ mascara /schoonheidsproducten
  • Ik vind uiterlijk belangrijk
  • Ik ga iedere maand naar de kapper
  • Ik lees de Fancy, Joepie, Flair of Voetbalmagazine
  • Ik ga soms fitnessen
  • Ik draag graag merkkledij
  • Ik speel graag games
  • Ik ga graag naar de cinema
  • Als ik een spiegel voorbij loop kijk ik altijd
  • Ik eet minstens twee stukken fruit per dag
  • Ik eet iedere dag groenten
  • Bij een warme maaltijd drink ik meestal frisdrank
  • Ik meet soms mijn spieren of borsten
  • Ik sta wekelijks op de weegschaal
  • Ik draag lenzen omdat ik een bril niet zo mooi vind
  • Ik speel graag games
  • Ik ga graag naar de cinema
  • Als ik een spiegel voorbij loop kijk ik altijd
  • Ik eet minstens twee stukken fruit per dag
  • Ik eet iedere dag groenten
  • Bij een warme maaltijd drink ik meestal frisdrank
  • Ik meet soms mijn spieren of borsten
  • Ik sta wekelijks op de weegschaal
  • Ik draag lenzen omdat ik een bril niet zo mooi vind
  • Ik fiets naar school voor mijn conditie
  • Ik koop ieder seizoen nieuwe schoenen
  • Ik ga niet graag naar familiefeesten
  • Als ik problemen heb vertel ik dat aan mijn ouders
  • Heb je een vriend(in) die je helemaal vertrouwt/ al je geheimen kunt vertellen
  • Durf je altijd voor je mening uitkomen
  • Ik wil of heb een tattoo
  • Ik vind dreadlocks mooi
  • Ik voel me soms onzeker
  • Ik stel veel vragen in klas
  • Mijn vrienden hebben dezelfde kledingstijl als ik
  • Ik doe soms wel eens twee dagen dezelfde onderbroek  aan.
  • Ik ben soms jaloers op een vriend(in)
Duurtijd: 
20 min.
Auteur(s): 
Studenten Bachelor Sociaal Werk: Annelore Raman, Elien Ronse, Machteld Vancraeynest, Elien Ronse, Nienke Baeckelandt