Lessenreeks: Zet jezelf in de verf


In deze activiteit kunnen (ASO)-leerlingen, al dan niet begeleid door lln. uit de richting schoonheidszorg, hun eigen fysieke sterktes in kaart brengen in een basissessie make-up.

In 1 lesblok van 2 uur werken de leerlingen zelfstandig aan een make-upadvieskaart,  een ‘persoonlijke handleiding’ hoe ze er op hun best kunnen uitzien.

Deze lessenbundel, ontworpen door studenten schoonheidszorg, helpt leerlingen hun fysieke kwaliteiten te versterken via gericht make-upadvies.

Groepsindeling: 
in duo's
Motivering: 

In de meeste activiteiten wordt de nadruk gelegd op innerlijk welbevinden. Toch blijkt uit onderzoek dat het uiterlijk een heel bepalende rol speelt. En ook daar kun je iets aan doen. Zo kun je je eigen sterktes in de verf zetten en vind je manieren om te verhullen wat je minder goed vindt.

In deze2 lessen kunnen leerlingen, al dan niet begeleid door lln. uit de richting haartooi of schoonheidszorg, hun eigen make-upadvies in kaart brengen.

Ze leren de basisprincipes kennen van make-upgebruik.

Leerdoelen: 

De lln. ontdekken dat iedereen mooi is op zijn manier

De lln. kunnen zich goed voelen in hun lichaam .

De lln. ontdekken waar ze fysiek trots op zijn, hoe ze dit kunnen accentueren en hoe ze kunnen verbergen wat ze niet mooi vinden.
 

Verloop: 

Werkvorm:Groepswerk

Elke groep krijgt een adviesbundel en krijgt 2 uur de tijd omin duo's aan de opdracht te werken.  De leerlingen volgen het stappenplan in de bundel.  De leerkracht stuurt bij waar nodig.

Vooraf vraag je aan de leerlingen om make-up mee te brengen:

  • Dagcrème
  • Fond de teint
  • Oogschaduw
  • Oogpotlood
  • Mascara
  • Lipstick
  • Blush
  1. De leerlingen gaan in duo's samen zitten en houden een kort gesprek met elkaar over  kennis  en gebruik van make-up.
  2. Ze bepalen aan de hand van deze bundel elkaars morfologie en vullen op basis daarvan de individuele advieskaart in. ( de lln. mogen vooraf geen make-up aanhebben).
  3. De leerlingen maquilleren elkaar aan de hand van de morfologie zoals die  in de bundel uitgelegd staat. Ze volgen daarbij het stappenplan en vullen de individuele advieskaart in.
Duurtijd: 
1 lesblok van 2 u
Auteur(s): 
Annelies Daper, Sofie Michels en Geneviéve Prenee, studenten Bachelor secundair onderwijs - bio-esthetiek

Bundel: make-upadvies

Hier kun je de adviesbundel make-up downloaden. Er zijn twee versies:

  • een basisversie voor alle studierichtingen
  • een meer verdiepende versie voor studenten schoonheidszorg (en leerlingen uit andere studierichtingen, die zin hebben in 'meer').
Duurtijd: 
120 min.