Activiteit: Ik lijk op ...

Deze potlood- en papieroefening kan zowel individueel als in groep gedaan worden. Het is vooral de bedoeling dat de leerlingen door deze oefening zichzelf leren waarderen om wie ze zijn.

Groepsindeling: 
Individueel of klassikaal
Verloop: 

Vraag aan de leerlingen om bovernaan een blanco blad de naam te schrijven van degene die links van hen zit.

Vervolgens schrijven ze op hoe die persoon zou zijn als ze hem vergelijken met bijv. een dier.
Daarna plooit men dit stukje papier om zodat het niet zichtbaar is voor anderen en geeft men het briefje door. In de volgende rondes vergelijk je de persoon in kwestie met: 

  • een beroemde persoonlijkheid
  • een sportman
  • een stripfiguur
  • een huisdier
  • een TV-persoon
  • een artiest of kunstenaar
  • een muziekgenre

Als iedereen iets opgeschreven heeft, krijgt elke leerling zijn blad terug. 

Het is belangrijk om te benadrukken dat het steeds om iets positiefs moet gaan, om iets wat je in de ander waardeert, iets waarvoor je hem of haar bewondert, een kwaliteit.

Eventueel kan je ook vragen om dit kort te motiveren.

Variant

Wanneer je denkt dat de groep dit soort oefeningen niet aan kan, kan je er ook een individuele oefening van maken en aan de leerlingen vragen zichzelf te vergelijken met ...

Auteur(s): 
Henk Sap
Martine De Zitter